vrijdag 21 mei 2010

Plant een olijfboom!

Ik ben me ervan bewust dat mijn weblog vooral over negatieve zaken gaat. Dit is inherent aan het onderwerp, want een conflict met onderdrukking, bezetting etc. is nu eenmaal niet iets om ja tegen te zeggen. Toch wil ik van tijd tot tijd ook graag eens iets uitsluitend positiefs schrijven en gelukkig is dit ook goed mogelijk want er zijn voldoende positieve acties en initiatieven om de Palestijnen te helpen. Naast het feit dat het onderwerp van deze blog niet vrolijk is, zijn ook de meeste acties om iets aan het conflict te doen negatief. Neem bijvoorbeeld het boycotten van alles dat uit Israël afkomstig is. Ik ben daar zelf helemaal voor en het geeft me een prima gevoel om een produkt opzettelijk niet te kopen omdat het uit Israël komt of omdat het bedrijf dat het produkt maakt de bezetting faciliteert. Maar toch is ook een boycott een negatieve actie: koop dit niet, gebruik dat niet, ga daar niet heen, enz. Ik denk dat een mens gemakkelijk wat verbitterd kan raken door voortdurend op deze manier bezig te zijn. Vandaar dat ik hier ook graag eens iets onverdeeld positiefs wil plaatsen.

Vorige week schreef ik al over de zogenaamde Freedom Flotilla, de groep schepen die momenteel onderweg is naar Gaza. Nu wil ik graag aandacht vragen voor de actie "Houd Hoop Levend, Plant Een Olijfboom".

http://www.planteenolijfboom.nl

Via deze stichting kan iedereen die dat wil een olijfboom sponsoren die dan tijdens het plantseizoen bij een Palestijnse boer op de Westelijke Jordaanoever geplant wordt. Dit is nodig omdat veel olijfbomen op de Westoever verwoest worden door het Israëlische leger om plaats te maken voor nieuwe nederzettingen of de illegale muur, of gewoon door extreme Joodse kolonisten om de Palestijnen te treiteren. (Helaas lukt het me kennelijk ook nu niet om het onderwerp van de bezetting en kolonisatie geheel te mijden, maar dat doet niets af aan het positieve van deze actie.) Voor de meeste boeren op de Westoever is de olijventeelt het enige middel van bestaan, dus door het schenken van nieuwe bomen wordt hun weer hoop gegeven op een betere toekomst, ook omdat in hun cultuur de olijfboom het symbool is van hoop en vrede. Deze actie is internationaal en wordt gecoördineerd door een Palestijnse organisatie die ook bepaalt waar de olijfbomen geplant worden. Dit moet natuurlijk gebeuren met een zo klein mogelijke kans dat ze weer vernield worden. Deze zelfde organisatie organiseert in het plant- en plukseizoen ook reizen voor buitenlanders naar de Palestijnse gebieden. Tijdens deze reizen kunnen deelnemers naast het helpen met planten of oogsten, ook ervaren hoe het Palestijnse leven eruitziet, inclusief het leven onder bezetting. Aan zo'n reis hoop ik, als ik alles daarvoor geregeld kan krijgen, in 2011 deel te nemen.