donderdag 6 mei 2010

Introductie

Dit is dan het eerste bericht op mijn nieuwe weblog. Hierin wil ik mezelf kort voorstellen en vertellen waarom ik deze blog ben gestart.

Ik ben Miranda, 46, getrouwd met Jeroen en moeder van zes fantastische kinderen. Ik houd van luisteren naar muziek, zingen, lezen en wandelen in de natuur. Verder heb ik me erg laten raken door de Palestijnse zaak en het enorme onrecht dat de Palestijnen nu al meer dan 60 jaar wordt aangedaan. Hierover gaat dus deze blog.

De meeste Nederlanders hebben het idee dat het bij het Israëlisch-Palestijnse conflict gaat om twee partijen die min of meer gelijkwaardig zijn, of zelfs dat de Palestijnen de aanstichters zijn. Men zegt dan dingen als "Beide partijen moeten stoppen met het geweld" of: "De Palestijnen moeten eerst al het geweld afzweren voordat er met hen onderhandeld kan worden". Het is niet vreemd dat mensen zo denken, want ongeveer alle politici, van rechts tot links, spreken in deze trant en de berichtgeving door de media is al niet veel objectiever.

Maar wie even wat verder kijkt komt er al gauw achter dat er geenszins sprake is van gelijkwaardigheid tussen beide partijen. Het gaat hier namelijk simpelweg om een meedogenloze bezetter en onderdrukker versus een volk dat onderdrukt wordt en waarvan het land wordt afgepakt. Israël heeft één van de sterkste legers ter wereld en beschikt over het modernste en meest geavanceerde wapentuig, inclusief kernwapens. De Palestijnen hebben geen leger, geen marine of luchtmacht. En ze hebben te maken met voortdurende verwoesting van hun huizen, eigendommen en landbouwgrond, waarbij steeds meer land hun wordt afgenomen. Ze kunnen zich maar moeilijk vrijelijk verplaatsen vanwege talloze checkpoints en versperringen. En dan heb ik het alleen nog maar over de westelijke Jordaanoever. In de Gazastrook is de humanitaire situatie ronduit alarmerend door de nu al drie jaar durende Israëlische blokkade en de regelmatige beschietingen.

Over deze zaken wil ik schrijven, om mensen bewust te maken van wat er werkelijk gebeurt in Palestina en van de waarheid over Israël.

In de landen om ons heen is de publieke opinie over Israël als vredelievend en democratisch land dat alleen maar slachtoffer is van van alles en nog wat, al geleidelijk aan het verschuiven. Maar Nederland loopt hierin nogal achter.Ik wil dit proces een beetje versnellen door te laten zien wat Israël in werkelijkheid is en wat het doet.En hiermee hoop ik mijn eigen piepkleine steentje bij te dragen aan uiteindelijke vrijheid, zelfbeschikking en een menswaardig bestaan voor alle Palestijnen.

Ik zal dit onder meer doen door naar artikelen te linken die interessant kunnen zijn voor het Nederlandse publiek, mijn mening te geven over nieuws betreffende dit onderwerp en door te wijzen op acties en manieren waarop mensen zelf ook iets kunnen doen.

Ook wil ik hier tzt. een verslag plaatsen van een reis naar de bezette gebieden die ik volgend jaar hoop te maken als ik het geld daarvoor bij elkaar krijg. De naam van deze blog wijst op een ludieke manier alvast vooruit naar deze reis.